instagram facebook whatsapp-call
צור קשר

לקבלת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    פרופסור משה הלוי ספירו: היכרותי עם מרכז הגמילה “בראשית”

    מאת: פרופסור משה הלוי ספירו

    היכרותי עם מרכז הגמילה “בראשית” בבאר-שבע – המקום, השיטות, אופיים של המטופלים, ואופיים וכשרותיהם של כל חברי הצוות הטיפולי – מבוסס על תצפיות ושיחות רבות מקרוב ומבפנים.

    השיטה הסגולה והמקום המיוחד שנקרא “בראשית” כשמו כך הוא!  הלוא לפנינו מערכת מורכבת ומאורגנת לעורך כל שעות היום ולגבי כל אינטראקציה קבוצתית ופרטנית, כמעט כמו ששת סדרי בריאת -עולם לפי התנ”ך, אשר מתוכנן להתייחס לכל ממדי וצורכי של הבן-אדם אשר מבקש להוויות נולד מחדש כדי להשתחרר מכליאה-העצמית ומהרס-העצמית של התמכרות.

    כאיש מקצוע טיפולי בעצמי וכמומחה בתחום ההתמכרות, התרשמתי למפליא מההתנהלות השגרתית היומיומית וגם מההסתגלות לשינויים צפויים-לא-צפויים ואפילו ממשברים. כן בולטות את ההתנסות, הגמישות והיצירתיות הרב של הצוות המטפלים — ובמיוחד של הממסד והמנהל של המקום, מר יוסי אטיה עו”ס — אבל גם את יכולתה של אוכלוסיית המטפלים בעצמם, יחד עם הצוות, להתמודד באופן בוגר, תומך ומרפה עם השינויים הללו.

    המוקדים הטיפוליים הקריטיים בבראשית משלובים מבין:

    (1) שיטת ה-12 צעדים של AA ו-NA, אם דגש על התפקיד של הכרות עצמית, וויתור ונטישת תחושות אומניפוטנטיות ואנוכיסטיות, דחיית סיפוקים, ופתיחת סוג של תלותיות בונה ויצירתית בכוח עליון או דמות רוחנית אישית,

    (2) הצורך החיוני להתייחס לכל יום (אם לא חלקיה) כעולם משלו, ולתפקד ולהחליט לאור הפרספקטיבה של “רק להיום!”

    (3) היכולת לפתיחת רגשי אסירות תודה והכרת הטוב לעצמי, לזולת, ולצוות המטפלים ומדריכים.

    (4) טיפול בשיחות אינדיבידואליות אשר מתמודדות עם טראומה, התעללות, אובדן, חוסר ביטחון עצמי, חדות-עיין לזהות פגמי אופי הרסניים, והיכולת להבהיר ולבטא רגשות שונות.

    אציין שבראשית מאפשרת הרבה יותר שעות טיפוליות פרטניות גרידא מכל מרכז גמילה דומה בארץ שאני מכיר.

    עוד גורם של הבראה הינה עוצמת ההקפדה על סדר יום, שיתוף, אחריות קבוצתית, ואחריות לנעשה בכל שעות היום, ופיתוחה של תשומת לב למשמעות של זמן בכלל.

    במילים אחרות, בראשית אינה מדלגת על הפן האישי-אינדיבידואלית או על הפן הקבוצתי ומערכתי, הן בתוך כותלי הבית והן לגבי העולם האישי, המשפחתי והגדול יותר אשר מחכה למטופל בחוץ. נדהמתי לראות את המאמצים הבלתי פוסקים מצידת הצוות להיות לעזר ולתמך, נפשית ואקטואלית, בכל מיני מעורבויות חיצוניות של המטופלים עם משפחותיהם, מקומות עבודתם, דיור, בתי משפט, מערכת האכיפה, בתי חולים, ועוד. התרשמתי רבות מהרגישות והסבלנות הטיפולית, הרפואית והקיומית שהצוות מייחסת לכל פונה החדש/ה כדי להבטיח הטמאה הולמת והדרגתית לתוך המערכת , ובכך להגביר את הסיכויים שהמטופל/ת החדש/ה י/תמלא את התהליך הטיפולי בתוך פרק הזמן המתאים והנדרש לטיפולו/ה.

    פרופסור משה הלוי ספירו

    פרופסור, ביה”ס לעו”ס, אוניברסיטת בר-אילן

    עו”ס מומחה; פסיכולוג קליני מומחה ומדריך

    פסיכולוג קליני בכיר בגמלאות —

    המרכז הרפואי והפסיכיאטרי ע”ש שרה הרצוג (“עזרת נשים”), ירושלים

    לקבלת ייעוץ

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      מאמרים נוספים

      post-image
      כיצד לחשוף את החלטתך להתחיל בגמילה

      נכתב בלשון זכר אך מיועד לכל המינים היציאה למסע ההחלמה מהתמכרות היא בהחלט החלטה אמיצה, אבל האתגרים לא נגמרים שם. אחד...

      המשך קריאה
      post-image
      טיפול אלטרנטיבי

      מאת: תמר שמעון פסיכותרפיסטית הוליסטית תהליכי צמיחה קבוצתיים במרכז "בראשית" נשימה מודעת – ריברסינג נשימה היא אחד הביטויים הכי מובהקים למצבנו הנפשי, למה...

      המשך קריאה
      post-image
      טיפול באמנות במרכז גמילה בראשית

      מאת: נגה בסט M.A טיפול באמנות וסטודנטית לפסיכותרפיה אחת לשבוע מתקיים מפגש של טיפול באומנות במרכז גמילה בראשית בו המטופלים יוצרים...

      המשך קריאה