instagram facebook whatsapp-call
צור קשר

לקבלת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    כיצד לחשוף את החלטתך להתחיל בגמילה

    נכתב בלשון זכר אך מיועד לכל המינים

    היציאה למסע ההחלמה מהתמכרות היא בהחלט החלטה אמיצה, אבל האתגרים לא נגמרים שם. אחד השלבים המרכזיים ולעתים קרובות מעוררי חרדה בתהליך זה הוא שיתוף ההחלטה שלך ללכת לגמילה עם חברים ובני משפחה. ההתמכרות לא משפיעה רק על הפרט; ההשפעה שלה משתרעת גם לחייהם ולרווחתם של האנשים במעגל החברתי של המשתמש (אם זה משתמש בסמים, או מכור להימורים וכו’). לפיכך, יש לגשת לשיחה כזאת ברגישות, עם תכנון מראש ובפתיחות ובכנות עד כמה שאפשר.

    מה מי ואיפה – ההכנה לשיחה

    פרסום החדשות לגבי ההחלטה שלך לפנות לעזרה דורש תכנון. בחירה בזמן ובמקום הנכונים היא חשיבות עליונה. כולנו מכירים מהסרטים שיחות כבדות משקל באמצע חגיגות משפחתיות וכנראה שהיינו רוצים להימנע מכך. זה לא נעים, זה מיותר, והרבה אנשים יכולים להיפגע ולהרגיש שהרסתם להם.

    קחו בחשבון את המשקל הרגשי של השיחה ובחרו מסגרת שבה כל אחד יכול להרגיש בנוח לבטא את עצמו. הקצאת מספיק זמן לשיחה ויצירת סביבה מתאימה לתקשורת פתוחה יכולים לעשות הבדל משמעותי.

    ניתן גם להכין אותם מראש כדי שיהיה יותר זמן לשיחה ארוכה ורצינית. אפשר לומר משהו בסגנון “אני צריך לדבר איתך בערב על משהו שבוער לי תקופה, אם יש לך חצי שעה זה יהיה מצוין”.

    לגבי איפה זה לגמרי עניין שלכם – יכול להיות בסלון הבייתי, בים או במקום ציבורי אחר שקט ללא אנשים אחרים לידכם. ייתכן וגם תרצה לבקש להשאיר את כל הפרטים ביניכם ושזה לא יגיע לאנשים אחרים, וזה בסדר גמור. לא כל הבעיות שלך צריכות להיות מפורסמות בפומבי.

    פתיחות וכנות הם הדרך לבנות את האמון מחדש כבר מעכשיו

    עד לנקודה זו יכול מאוד להיות שלא היית לגמרי שקוף עם החברים והמשפחה שלך לגבי המאבק שלך בלשון המעטה – מנגון ההדחקה של המכור וגם של הקרובים אליו הוא מופלא. שיחה זו היא הזדמנות להיות פתוח וכן, ולחשוף את עומק המאבק שלך בהתמכרות שהיה ברובו נסתר עד עכשיו (ככה זה אצל רוב המכורים, החריגים הם אלו שלא מסתירים דבר במיוחד בשפל שלהם). אמנם לא כל פרט מידע עשוי להיות נחוץ, אבל הדיון הגלוי הזה מאפשר לך לשתף בשיא הכנות על ההחלטה שלך לצאת לגמילה. זאת גם הזדמנות לטפל בכל הפעמים הקודמות בהן היושרה שלך לא הייתה בדיוק מונחת על השולחן, ופוטנציאלית ניתן לבנות את האמון מחדש ולחזק את המחויבות שלך לבקשת העזרה.

    בשלב זה, שקול לשתף מידע על התוכנית הספציפית לטיפול בהתמכרות שבחרת. אם זה מרכז גמילה פרטי או מוסד ציבורי, מה התנאים שהם מציעים, מה אופי הגמילה, מי המטפלים וכו’. ברגע שזה יהיה מאוד מוחשי זה יקל עליכם ועל יקיריכם להבין שהנה זה הולך לקרות. הדגישו את העובדה שזה אינו פתרון קצר מועד ומיידי, אלא יש צורך בהחלמה ארוכת טווח ומניעת הישנות של ההתמכרות.

    תיהיה מוכן לשאלות נגדיות, כמו כמה זמן אתה סובל מהבעיה?, למה לא סיפרת לנו קודם?, האם אנחנו עשינו משהו לא בסדר שגרם לך להגיע לזה? (אשמה עצמית), האם אתה לא מסוגל להפסיק לבד?

    הכרה גם בכאב שנגרם למשפחה ולקרובים

    כפי שסקרנו קודם, התמכרות היא נושא שמשפיע על כל המעגל הקרוב של המכור. חברים ובני משפחה סובלים לעתים קרובות מהקשיים היום יומיים שלהם במקביל למאבקים של יקירם. הכרה ברגשות האלה במהלך השיחה היא חיונית. אתה כמכור דבר אליהם מנקודת המבט שלהם כמה שאפשר. תן להם לדעת שאתה מבין ומקבל את הרע שהם ניצבו בפניו אך ורק בגלל ההתמכרות שלך. הכרה זו יכולה להיות צעד מרכזי לקראת ריפוי ה’לחצים’ והיחסים הנגרמים מההתמכרות.

    הגדל את החשיבות של מעורבות המשפחה בתהליך ההחלמה. בכל מקרה תוכניות גמילה רבות משלבות טיפול משפחתי כדי לטפל בהשפעות המשפחתיות של ההתמכרות. שתף את הנכונות שלך להשתתף בכל המפגשים האלו והדגש ששיקום אינו רק מסע אינדיבידואלי שלך, אלא מאמץ משותף הכולל את כל רשת התמיכה שתוכל להשיג.

    דרך נוספת – מכתב או פתק

    עבור אלה שאינם נוחים עם שיחות פנים אל פנים, אם זה בגלל חרדה או בושה, כתיבת מכתב כדי לבשר על ההחלטה שלך יכולה להיות אלטרנטיבה מתחשבת. בעוד שמכתב שונה משיחה, מכתב נשאר אמצעי תקשורת אישי ביותר ויכול לספק הצצה נוספת לחיים בצל ההתמכרות. זה מספק הזדמנות לביטוי יותר מכוון ומדוייק, ומאפשר לך לבחור את המילים שלך בקפידה. בנוסף, תקשורת באמצעות מכתב מבטלת את מיידיות התגובות, ומאפשרת גם לך וגם ליקיריך יותר זמן לעבד את המידע בקצב שלך ושלהם.

    לצד המכתב, צרף ברושורים או דפים נוספים או מידע על מכון הגמילה שבחרת. מתן פרטים על המוניטין של המקום, דרכי הטיפול וסיפורי ההצלחה שלהם יכולים להרגיע ולעזור להקל על החששות. הראה שעשית את שיעורי הבית שלך כמו צריך, זה יכניס אותך למקום הנכון מנטאלית ויראה לנמען של המכתב שאינך מקל ראש בתהליך הזה.

    אל תנסה לחזות את התגובה לשיחה ולהחלטה שלך

    הניסיון לחזות כיצד אחרים יגיבו לחדשות מטלטלות יכול להיות מאוד מכביד מבחינה רגשית. קצת כמו לדמיין את ההלוויה של עצמך – למה זה נחוץ? מהניסיון שלנו במרכז גמילה בראשית, אי אפשר לחזות את התגובות שלהם עד שמגיע הרגע. ויכול להיות שתגלה שחלקם כבר ידעו על הבעיה שלך רק לא רצו לפתוח את זה מולך, או שפחדו מהתגובה שלך. כך או כך, התזכורת החשובה ביותר מבחינתך במהלך הזה, היא שכבר כבשת את אחד ההיבטים המאתגרים ביותר: הכרה בצורך שלך לעזרה! גישה לשיחת החשיפה מתוך ביטחון בהחלטה שלך יכולה להפוך את השלבים הבאים, כולל שיתוף זה עם חברים ובני משפחה (קרובים או רחוקים), לניתנים יותר לניהול ובשליטה טובה יותר.

    מה רצוי לכלול בשיחה

    התייחס לחששות לגבי משך השהות במרכז הגמילה, והאם תיהיה זמין או לא תוכל לעבוד במשך כל הזמן הזה. כלול סיפורים של אנשים שהיו מכורים בעברם והתגברו על כך. חוויות מהחיים האמיתיים יכולות לספק נחמה ועידוד, ולהראות שההחלמה היא לא רק אפשרית אלא גם משנה חיים.

    שלבו תובנות ממומחים או מטפלים להתמכרות על חשיבות התמיכה המשפחתית בתהליך ההחלמה, וסיים במסר של אופטימיות, תוך הדגשה שלמרות שזה יכול להיות תהליך מאוד מאוד קשה, ההחלטה להגיע לגמילה מסמנת צעד משמעותי לקראת חיים בריאים וטובים יותר לכולם.

    לסיכום, ההחלטה לשתף את הבחירה שלכם להגיע לגמילה עם חברים ובני משפחה היא חלק מהותי במסע ההחלמה וכמעט אי אפשר לדלג עליו. זה דורש אמפתיה, תכנון ולב פתוח וקשוב. בצורה הזאת אתה לא רק מחזק את רשת התמיכה שלך שהיא חשובה מאוד, אלא גם מטפח סביבה בריאה יותר, שמתאימה לריפוי עבור כל המעורבים בהתמכרות שלך.

    לקבלת ייעוץ

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      מאמרים נוספים

      post-image
      מיומנו של מכור

      מאת: מרכז גמילה בראשית אני? במרכז גמילה? מה אני איזה נרקומן? אלכוהוליסט? לא, אבל מסתבר שגם אני מכור. במרכז הגמילה “בראשית”, נחשפתי למגוון אנשים,...

      המשך קריאה
      post-image
      מה זה סמים?

      מאת: מרכז גמילה בראשית סמים הם חומרים המוכנסים לגוף שלא לצורך הזנה או ריפוי, ומשפיעים על הגוף והנפש. השפעתם על המוח...

      המשך קריאה
      post-image
      למה חשוב לבחור במרכז גמילה מוסמך עם רישיון לטיפול בהתמכרות לסמים

      בחירת מרכז הגמילה הנכון לטיפול בהתמכרות לסמים היא החלטה משמעותית בתהליך הגמילה של המכור. אחד הגורמים המרכזיים שיש לקחת בחשבון...

      המשך קריאה