instagram facebook whatsapp-call
צור קשר

לקבלת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    סמי פיצוציות ונייס גאי

    מאת: מרכז גמילה בראשית

    בשנת 2010 עבר בכנסת חוק הנגזרות חוק זה מהווה תוספת לפקודת הסמים המסוכנים המורה כי חומר מסוכן אשר יש לו קרבה כימית משפטית לסם המופיע ברשימת הסמים האסורים על פי חוק מוכנס אוטומטית לפקודה בשל קרבתו המשפחתית .(אמפיטמינים , קאתינון) חוק הנגזרות אינו חל על נגזרות הקנבינואידים הסינתטיים מכיוון שלא שווק בישראל בזמן העברת החוק . בעקבות אישור חוק הנגזרות, החל להופיע בישראל סוג חדש של סמי פיצוציות הידועים בשם “קנבינואידים סינתטיים”, המוגדרים במדינות רבות בעולם כסם מסוכן. החומר הפעיל אינו דומה במבנה הכימי שלו לחומר הפעיל במריחואנה אך משפיע על הגוף בצורה דומה ואף חזקה הרבה יותר. הקנבינואידים הסינתטיים נמכרים בישראל תחת כינויים רבים, הכוללים בין היתר: “מבסוטון”,”מיסטר נייס גיא”, “סבבה”, ״ספייס” ו״למון גראס”. ניתן להשתמש בחומרים בעישון או בשתייה חליטה לבד או בשילוב עם אלכוהול. הקנבינואידים הסינתטיים גורמים להשפעות לוואי רבות הכוללות: עילזון ,סחרחורת , כאבי ראש, פה יבש, צמא, פרנויה, נדודי שינה, הרגשת כבדות, תשישות ,עייפות , הקלה על הרגשת כאב והפרעות ראייה.

    ידוע על מספר אשפוזים בישראל עקב צריכת קנבינואידים סינתטיים, הגורמים בין היתר להשפעות לוואי פסיכיאטריות. בהודאת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה) אשר התפרסמה ב-5 באפריל 2011 ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת הוחלט על הכנסת הקנבינואידים הסינטטיים לפקודת הסמים המסוכנים. חוק זה חסם כ00-9% מסמי הפיצוציות. אבל התברר כי מיד אחרי שסם אחד מוכרז בלתי חוקי מתחילים לייבא חומר אחר, הדומה לו מאוד, שלא נכלל כפקודת הסמים.

    בעקבות זאת החליטה הוועדה הבין-משרדית, שבה חברים אנשי משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה, לצרף לפקודת הסמים 18 סוגים חדשים המוגדרים ״סמים עתידיים׳׳ שטרם יובאו לארץ. ואז אפשר יהיה לומר שכל סמי הפיצוציות הקיימים, בכל התצורות והמינים אסורים כשימוש, באחזקה או במכירה, והעושים זאת עוברים על החוק. בתאריך ה-6 למאי 2013 אושר: סמי הפיצוציות יאסרו לשיווק, כך שכל חומר חדש יאסר לשיווק אלא אם עבר תהליך רישוי .

    אוכלוסיית יעד

    הצרכנים העיקריים של סמי הפיצוציות שלכאורה לא מזיקים, הם בני נוער וצעירים, ברובם נורמטיביים, בחלקם חיילים, שמחפשים ריגושים ומתפתים לצרוך חומרים אלה כחלק מתרבות הבילוי.

    השיווק האגרסיבי של חומרים חוקיים, הקלות שבקנייה ובמכירה, הזמינות והמחיר הזול גורמים לאשליה שלא מוזכר בחומרים מזיקים או בהשתייכות לעולם העברייני, אלא לאזור אפור כמעט לגיטימי, שניתן להלך בו כביכול בבטחה.

    הלגיטימציה החברתית והיעדר המשאבים להתמודד באופן מאסיבי עם התופעה, משכיחה בקרב המשתמשים את העובדה הפשוטה שגם אם חומרים אלה נגישים, מפתים ונראים תמימים הם מסוכנים כמו ולעיתים אף יותר מהסמים הלא חוקיים.

    מנתוני הרשות למלחמה בסמים עולה ש-80 אלף בני נוער שהם 14% מבני הנוער בישראל, צרכו חומרים נדיפים בשנה האחרונה.

    47 אלף בני נוער (8.3%) צרכו ״חגיגת” ו-20% מקרב בני 12-14 צורכים חומרים נדיפים (גז צחוק, גז מזגנים, דבק מגע , טיפקס).

    השפעות

    • השפעה פרמקולוגית לאחר לקיחת קנבינואידים סינתטיים מתקבלת כבר לאחר חמש דקות ועשויה להימשך עד שש שעות.
    • השפעות לוואי רבות הכוללות: אי שקט, השתוקקות לתרופה, סיוטים בלילות, הזעה, תשישות, עייפות, סחרחורות, רעידות, כאבי ראש ועלייה בלחץ הדם.
    • התחושות הנוצרות בהשפעת קנבינואידים סינתטיים חזקות הרבה יותר מהשפעת הקנביס עצמו.
    • ידוע על מספר אשפוזים בישראל עקב צריכת קנבינואידים סינתטיים, הגורמים בין היתר להשפעות לוואי פסיכיאטריות.
    • כמו כן תופעת ההתמכרויות לקנבינואידים הסינתטיים ידועה בכל העולם.

    תיאורי מקרה

    • נער בן 17 התקשר לקו החם וביקש נואשות לתאם פגישה.

    מבירור הסתבר שהנער עישן יומיים קודם לשיחה “מבסוטון” ומאז נמצא בחרדות בלתי פוסקות, בוכה הרבה ובתחושת חוסר חיבור עם המציאות.

    מסתבר שהייתה זו הפעם השלישית בה עישן “מבסוטון” עם חבריו, אבל אף פעם לא חש רע כמו כפעם הזו.

    הוא חש רדוף, מפוחד ובעיקר חשש שנפגע באופן בלתי הפיך הנער שביקש להבין מה קורה לו ומדוע מרגיש רע כל כך קיבל הסבר קצר על הנזקים הנובעים משימוש בחומרים פסיכואקטיביים הנקנים בפיצוציות והשפעתם על הגוף והנפש.

    הטענה המרכזית שלו הייתה שחשב ש”מבסוטון” הוא חומר חוקי נטול נזקים, בוודאי לא כמו אלה הנגרמים מסמים הידועים כלא חוקיים ומכאן גם ההפתעה הגמורה והבהלה.

    • מקרה נוסף התרחש רק לאחרונה בו נפטר חייל בן 21 מדום לב לאחר שחגג עם חבריו את יום הולדתו בערבוב של סמי פיצוציות עם שתיית אלכוהול, שילוב נפוץ ומקובל בקרב בני נוער צעירים, מבלי שמבינים את הסכנה של ערבוב חומרים נוגדים באותו הזמן (בדומה לאיסור לשתות אלכוהול כשלוקחים תרופות שונות).

    אז מה הם סמי הפיצוציות?

    סמי הפיצוציות, בהשפעתם על הגוף והנפש, הם סמים של ממש ולא “תחליפי סם” כפי שנהוג בטעות לחשוב.

    הם נמכרים בד”כ בחנויות הפתוחות במהלך הלילה, שמוכרות מלבד מוצרים גלויים כמו חטיפים, פיצוחים, שתייה גם חומרים סינטטיים פסיכואקטיביים חוקיים ולא חוקיים בצורת כדורים, שקיות של עלים מיובשים הדומים לחליטות תה ובקבוקונים.

    בדומה לכל מוצר אחר הנמכר לציבור, גם מוצרים אלה עטופים בעטיפה חמודה,מודרנית, מושכת, מעניינת ולפעמים תמימה, ומשווקים בשמות אטרקטיביים ומושכים כמו “חלום מתוק”, “סבבה”, “תותי פרוטי “ וכדומה כשמסירים את העטיפה מתגלה משהו הרבה פחות תמים.

    לקבלת ייעוץ

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      מאמרים נוספים

      post-image
      מה זה סמים?

      מאת: מרכז גמילה בראשית סמים הם חומרים המוכנסים לגוף שלא לצורך הזנה או ריפוי, ומשפיעים על הגוף והנפש. השפעתם על המוח...

      המשך קריאה
      post-image
      מהי התמכרות?

      מאת: מרכז גמילה בראשית התמכרות (Addiction) הינה תלות עמוקה (פסיכולוגית ולעיתים גם פיזיולוגית) בחומר , אשר גורמת לפגיעה בתפקודיו, רווחתו ובהתנהלותו...

      המשך קריאה
      post-image
      מיומנו של מכור

      מאת: מרכז גמילה בראשית אני? במרכז גמילה? מה אני איזה נרקומן? אלכוהוליסט? לא, אבל מסתבר שגם אני מכור. במרכז הגמילה “בראשית”, נחשפתי למגוון אנשים,...

      המשך קריאה